بررسی علت تغییرات سود عملیاتی "رافزا"
به گزارش کدال نگر بورس 24، شرکت رایان هم افزا در خصوص تغییرات بیش از 30 درصدی سود عملیاتی دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه نمود.
یک مقام مسئول از راه اندازی پالایشگاه های آدیش جنوبی و مهر خلیج فارس تا پایان امسال خبر داد و گفت: با راه اندازی این پالایشگاه ها ظرفیت پالایشی کشور روزانه 180 هزار بشکه افزایش می یابد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، علیرضا آرمان مقدم یکشنبه (17 فروردین) در برنامه تلویزیونی با اشاره به بررسی روند وضعیت صنعت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال جدید همگام با شعار سال یعنی سرمایه گذاری برای تولید بیان کرد: مصرف بنزین در سال 1403 به صورت میانگین حدود 124 میلیون لیتر بوده است و در بازه زمانی تعطیلات نوروز مقدار مصرف بنزین از 130 میلیون لیتر در روز نیز پیشی گرفت، به نحوی که در روز 29 اسفند 1403، مصرف بنزین به بیش از 160 میلیون لیتر رسید که رکوردی بی سابقه در تاریخ مصرف بنزین بود.
وی با اشاره به اینکه به موازات رشد شتابان مصرف، باید افزایش تولید نیز انجام شود، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سه پالایشگاه اراک، بندرعباس و ستاره خلیج فارس در کشور احداث شد و افزایش تولیدی که هم اکنون شاهد آن هستیم، محصول تولیدات این پالایشگاه هاست . افزون بر آن پروژه های توسعه ای نیز اعم از طرح های کیفی سازی فرآورده های نفتی به منظور افزایش مقدار تولید تعریف و اجرا شد که هم اکنون در بیشتر پالایشگاه ها این طرح ها نهایی و محصولات بنزین و گازوئیل با مشخصات یورو تولید می شود.
مصرف بی رویه مهم ترین چالش های پیش روی صنعت پالایش
معاون اجرایی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از مصرف بی رویه به عنوان یکی از مهم ترین چالش های پیش روی صنعت پالایش کشور یاد کرد و گفت: آن چیزی که ما در آینده نگران آن هستیم وضع مصرف است. اعتقاد ما این است که در این بخش مردم هم مقصر نیستند، چراکه امکان استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی آن گونه که راننده مجاب شود به جای استفاده از خودروی شخصی از ناوگان عمومی استفاده کند، وجود ندارد و مصرف به صورت فزاینده و بی رویه رو به افزایش خواهد بود.
آرمان مقدم با بیان اینکه اگر این روند ادامه یابد در آینده نه چندان دور با چالش های بسیاری روبه رو می شویم، تصریح کرد: تعداد پروژه هایی که به عنوان پروژه های پتروپالایشگاهی از آن نام برده می شود به جز پالایشگاه مروارید مکران، مابقی فعالیت خاصی ندارند و متوسط پیشرفت آنها حدود 2 تا 3 درصد است.
وی حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای یک پتروپالایشگاه 300 هزار بشکه ای را معادل 8 تا 12 میلیارد دلار تخمین زد و اظهار کرد: تأمین این مقدار سرمایه با توجه به شرایط حال حاضر کشور سخت و دشوار است. بازار سرمایه، تسهیلات بانکی و آورده سرمایه گذاران ازجمله ابزارهای تأمین مالی پروژه ها به حساب می آید که با این اوصاف بیشتر سرمایه گذاران امیدوارند از طریق فاینانس بخش زیادی از سرمایه مورد نیاز را تأمین کنند که این اتفاق نیفتاده است.
بهره برداری از آدیش جنوبی در نیمه نخست امسال
معاون اجرایی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه پروژه مروارید مکران حدود 10 درصد پیشرفت دارد که عملیات اجرایی برای احداث واحدهای اصلی هنوز آغاز نشده است، افزود: پالایشگاه آدیش جنوبی از دیگر طرح های پالایشی است که هم اکنون از پیشرفت 90 درصدی برخوردار است و انتظار داریم در سال 1404 این پروژه به بهره برداری برسد که این پالایشگاه 60 هزار بشکه در روز ظرفیت پالایشی ما را افزایش می دهد، البته هدف از احداث این پالایشگاه، تولید فرآورده بنزین نیست، اما 2.5 تا 3 میلیون لیتر در روز تولید نفت گاز خواهد داشت.
آرمان مقدم با بیان اینکه ظرفیت پالایشی کشور بیش از 180 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت، گفت: پالایشگاه آدیش جنوبی با ظرفیت 60 هزار بشکه در نیمه نخست امسال به بهره برداری می رسد و پالایشگاه مهر خلیج فارس با ظرفیت روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی در دستور کار قرار دارد که امیدواریم این پروژه نیز تا پایان امسال اجرایی شود. همچنین طرح های کیفی سازی فرآورده های نفتی، پروژه سی سی آر و تسویه پساب در پالایشگاه تهران از دیگر پروژه های در دست اجراست.
وی ظرفیت فرآورش نفت خام و میعانات گازی را بیش از 2 میلیون و 370 هزار بشکه در روز دانست و یادآور شد: به صورت میانگین در سال 1403 حدود 124 میلیون لیتر مصرف بنزین داشتیم که بخشی از اختلاف مقدار تولید و مصرف از طریق اختلاط نفت های سبک موجود در پالایشگاه ها، استفاده از اکتان افزاها و بنزین وارداتی تأمین می شود.
بازمعماری کارت هوشمند سوخت و استفاده از کارت های بانکی
معاون اجرایی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه به مصرف فزاینده حامل های انرژی اشاره کرد و با بیان اینکه باید هرچه سریع تر مدیریت سهمیه ها شکل گیرد، گفت: وضعیت کارت سوخت جایگاه ها باید تعیین تکلیف و سوخت گیری با استفاده از کارت شخصی انجام شود. در قانون بودجه پیش بینی شده است که به سمت بازمعماری کارت هوشمند سوخت و استفاده از کارت های بانکی به منظور پایش مؤثرتر مصرف حرکت کنیم.
آرمان مقدم ادامه داد: موضوع انتقال سهمیه از طریق کارت سوخت به کارت بانکی در حال بررسی است و با این شیوه مقدار بنزینی که از طریق انحراف از مسیر مصرف می شود با پایش دقیق تر بررسی و سبب کاهش قاچاق سوخت خواهد شد.
وی از متنوع سازی سبد سوخت به عنوان یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش مصرف انرژی یاد کرد و گفت: در گذشته مقدار بهره مندی از سوخت سی ان جی بیش از 23 میلیون مترمکعب در روز بود که در سال های گذشته به مقدار 19 میلیون مترمکعب کاهش یافت که هم اکنون با اجرای طرح های دوگانه سوز کردن خودروها درصدد احیای سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور هستیم تا از این طریق بتوانیم از بار مقدار افزایش مصرف بنزین بکاهیم.
برنامه های صنعت پالایش برای استفاده مؤثر از ظرفیت های بازار سرمایه
شهلا لونی ، مدیر سرمایه گذاری شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه این برنامه درباره بررسی روند وضعیت صنعت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در سال جدید بیان کرد: در سال 1398 مصوبه قانون حمایت از توسعه صنایع پالایشی از سوی مجلس ابلاغ شد که در این قانون پنج طرح پالایشی که عمدتاً مگاپروژه بودند با خوراک نفت خام، سه طرح پالایشی با خوراک میعانات گازی و 11 طرح ارتقای کیفی پالایشگاه های موجود ذیل قانون ابلاغی که از آن به عنوان قانون تنفس خوراک یاد می کنند، تعریف شد.
وی با بیان اینکه بیشتر طرح های پالایشی با خوراک نفت خام، مگاپروژه هستند و سرمایه زیادی را لازم دارند و بیشتر آنها برای اجرا در دست بخش خصوصی قرار داده می شود، افزود: طرح های دیگری نیز شامل پالایشگاه های آناهیتا، خوزستان و مهر خلیج فارس با ظرفیتی معادل 2 میلیون بشکه در روز در صنعت پالایش و پخش فرآورده های نفتی تعریف شده است.
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از محدودیت های تأمین منابع مالی به عنوان چالش اصلی در زمینه اجرایی نشدن طرح های تعریف شده، یاد کرد و ادامه داد: برنامه هفتم توسعه پیشرفت در سال 1403 ابلاغ و بر اساس این برنامه مقرر شد تا طرح هایی که نیازمند سرمایه اندک و دارای پیشرفت قابل توجهی هستند و مجموعه را به اهداف کمُی برنامه هفتم نزدیک تر می کند در اولویت قرار گیرد که طرح هایی مانند پروژه پیشگامان سیراف ، جاوید انرژی و مهر خلیج فارس ازجمله این طرح ها هستند.
لونی یادآور شد: هم اکنون در زمینه تأمین منابع مالی مگاپروژه ها با چالش روبه رو هستیم و اگر بتوانیم 30 درصد از منابع مالی را از طریق ظرفیت بازار سرمایه، 15 درصد از آورده سهامداران و مابقی نیز از تجمیع سرمایه دیگر پروژه های پالایشی تأمین کنیم، می توانیم امیدوار باشیم طرح های پالایشی به سرانجام مطلوبی خواهند رسید.
وی با بیان اینکه در نظر داریم برای سایر پروژه های کیفی سازی از ظرفیت های بازار سرمایه استفاده کنیم، افزود: برای نمونه بر اساس پیش بینی های انجام شده پروژه آراف سی سی پالایشگاه اصفهان به حدود 700 تا 800 میلیون دلار سرمایه نیاز دارد که درصدد هستیم از طریق بازار سرمایه این مقدار منابع مالی را تأمین کنیم.
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران یادآور شد: در بخش سرمایه گذاری خارجی استفاده از تسهیلات فاینانس را خواهیم داشت که نمونه موفق آن عملیاتی شدن فاز یک طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه آبادان بود که سال 1403 به بهره برداری رسید و منابع مالی آن از طریق فاینانس خارجی تأمین اعتبار شد، برای فاز دوم با توجه به شرایط تحریمی کشور بنا داریم از ظرفیت بند « خ» تبصره 3 قانون بودجه سال 1403 منابع مالی خوبی از محل فروش محصولات پالایشگاه آبادان در نظر بگیریم تا این پروژه را به سرانجام مطلوبی برسانیم.
لونی حجم مقدار سرمایه گذاری برای پالایشگاه خوزستان را 3.2 میلیارد دلار بیان کرد و گفت: ظرفیت های خوبی در قانون بودجه 1403 و برنامه هفتم برای این پالایشگاه دیده شده است و مذاکراتی نیز با شرکت های خارجی انجام شده که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.
{{name}}
{{content}}